عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تاکید بر تدوین بانک اطلاعاتی اقشار آسیب‌پذیر در پرداخت یارانه‌های نقدی گفت: کشاورزان و کارگران نیازمند حمایت‌های بیشتری هستند.

مجلس شورای اسلامی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، مهرداد گودرزوند چگینی حذف یارانه دهک‌های بالا و هدایت سرمایه‌ها به سمت حمایت بیشتر از اقشار کم برخوردار جامعه را در صورت تدوین یک بانک اطلاعاتی جامع و کامل عملیاتی خواند و اظهار داشت: کشاورزان و کارگران روزمزد و فصلی از جمله اقشاری هستند که به حمایت‌های بیشتری نیاز دارند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در دسترس بودن داده و اطلاعات جامع را در بخش‌های تصمیم‌گیری امری مهم تلقی کرد و بیان داشت: اگر کشوری خواهان توسعه و پیشرفت باشد حتماً باید فرآیندهای داده‌پردازی و تبدیل داده به اطلاعات در آن عملیاتی شود زیرا این اطلاعات در تصمیمگیری‌ها مؤثر واقع می‌شوند.

گودرزوند چگینی اتخاذ راهکارها و اجرای یکسری تصمیمات بر مبنای داده‌های طبقه‌بندی شده را فرآیندی که باید در هر جامعه و کشوری وجود داشته باشد دانست و تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در کشورمان وجود دارد و هنوز هم به آن پرداخته نشده است در دست نبودن یک بانک اطلاعاتی جامع و قابل رجوع است.

وی با بیان اینکه این بانک اطلاعاتی در کشورمان برای تحقق اصل بسیار مهم توزیع عدالت هنوز کامل نشده و در اختیار نیست افزود: وجود این بانک اطلاعاتی علاوه بر توزیع عدالت در امر اعمال و اخذ مالیات‌ها، دادن یارانه‌ها، کمک به طبقات آسیب‌پذیر جامعه و بسیاری از مسائلی که به کشور کمک می‌کند اثربخش واقع می‌شود.

نماینده مردم رودبار در مجلس به آمارها و اطلاعات بانک مرکزی نیز اشاره کرد و متصل شدن و ارتباط دادن این اطلاعات به هم را لازم و ضروری دانست و افزود: این امر در متناسب‌ کردن مالیات‌ها مؤثر است از سوی دیگر طبقات مشمول و دهک‌های آسیب‌پذیر جامعه را هم برای دریافت یارانه‌های نقدی به خوبی مشخص کند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از لیست خارج کردن افراد و خانوارهایی که نیاز به دریافت یارانه نقدی ندارند را ضروری دانست و گفت: رسیدن به این هدف بدون داشتن یک بانک اطلاعاتی منسجم کاری بسیار سخت و دشوار است و به عقیده بنده دولت در این زمینه باید وقت بیشتری را صرف کند.

گودرزوند چگینی با بیان اینکه اگر این اتفاقات رخ بدهد بسیاری از مشکلات موجود حل و فصل می‌شود تصریح کرد: با شناسایی طبقات محروم و اقشار نیازمند بدون شک حمایت‌های بیشتری از آنان در بحث ارائه کمک‌های نقدی و غیرنقدی به عمل می‌آید و دیگر شاهد سرازیر شدن سرمایه‌ها به سمت قشرهای برخوردار نخواهیم بود.

وی دهک‌های حقوق بگیر، خانوارهای تحت پوشش نهادهایی نظیر کمیته امداد و بهزیستی، بازنشستگانی که حقوق‌شان کفاف زندگی آن‌ها را نمی‌دهد و یا کارمندان را قشرهایی که بانک اطلاعاتی آن‌ها در دسترس است ذکر کرد و گفت: در کنار افرادی که اطلاعاتشان موجود است کشاورزانی هم هستند که بیمه نیستند و نیاز به حمایت دارند.

نماینده مردم رودبار در مجلس حمایت از کارگران روزمزد و فصلی و یا کسبه‌هایی که درآمدشان پایین است و در شهرهای کوچک سکونت دارند را نیز لازم و ضروری دانست و ابراز داشت: کسانی هم هستند که نه بیمه دارند و نه حتی یک شغل مشخص و بدون شک برای رسیدگی و پشتیبانی از این اقشار نیازمند اطلاعات دقیق هستیم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تأکید بر اینکه جمع‌آوری و طبقه‌بندی کردن اطلاعات اقشار مختلف مردم کار سختی نیست عنوان کرد: دهیاران، شوراها، بخشداران، فرمانداران همه این‌ها می‌توانند در تکمیل بانک اطلاعاتی کمک کنند و به عقیده بنده این امر مهم‌ترین کاری است که دولت باید در دستور کار خود قرار دهد.

گودرزوند چگینی در پاسخ به این پرسش که آیا برآورد جدیدی از افراد برخوردار و غیرنیازمندی که هنوز یارانه‌های نقدی دریافت می‌کنند اعلام شده و در اختیار مجلس قرار گرفته است یا خیر افزود: آخرین گزارشی که از وزیر کار و رفاه اجتماعی داشتیم اعلام کردند که سیستم اطلاعاتی آن‌ها در حال تکمیل است تا به بانک مرکزی وصل شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه برخی اقدامات و اتفاقات در بحث تدوین جامعه اطلاعاتی در حال وقوع بوده اما سرعت آن بسیار کم است اظهار داشت: هنوز در بحث اینکه چه تعداد افرادی که نیازمند دریافت یارانه‌های نقدی نیستند نمی‌توان عدد و رقم دقیقی را اعلام کرد و باید منتظر بمانیم تا اطلاعات کامل شوند.

کد خبر 544653

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجلس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha